Reziliencia: Segítség a változás kezelésében

A változás az élet elkerülhetetlen része. Mégis vannak, akik óriási energiákat fektetnek abba, hogy elkerüljék. Mert ami bizonytalan és kiszámíthatatlan, az félelmetes. Ez van, így lettünk kódolva. Lehet ez egy költözés, egy szeretett személy elvesztése, új munka vagy egy kapcsolat lezárása. Minden változás stresszel jár és egy halom érzelmet szokott a nyakunkba borítani. Mégis lenyűgöző módon képesek vagyunk akár traumák átélése után is megfelelően alkalmazkodni, és feldolgozni a minket ért stresszt. Sőt, akár még fejlődni is. Olyan ez, mint egy mentális immunrendszer. Ezt a képességet hívjuk rezilienciának.

Lehet, hogy most azt gondolod magadban: "Na, akkor én tuti nem vagyok túl reziliens. Itt van ez a helyzet az életemben (párkapcsolat, munka, egy változás, bármi), és én rengeteget kínlódok vele". Jó hírem van: mégha megterhelő is számodra a változás, attól még könnyen lehet, hogy jó úton jársz.

A reziliencia ugyanis nem a fájdalom, stressz vagy bizonytalanság érzésének hiányáról szól. Ellenkezőleg. Arra a belső növekedési potenciálra utal, ami segít, hogy mindezek átélése mellett is képesek legyünk alkalmazkodni egy új helyzethez és fejlődni, tanulni tudjunk belőle.

Ennek a nagyon hasznos készségnek az alapjait már gyerekkorunkban elsajátítjuk. Ha szerencsés voltál és egy támogató, biztonságos környezetben nőttél fel, akkor jó eséllyel elég jó szinten állsz vele. Ha mégsem, akkor sincs minden elveszve. A reziliencia tanulható és fejleszthető képesség. Lássuk, mivel!

Gondold át, hogy tudod-e kontrollálni!

Az életünk felett gyakorolt kontroll egy trükkös kérdés. Lehet, hogy nehezen mondasz le róla. Előfordulhat, hogy óriási energiákat ölsz abba, hogy kontrollálj valamit, amire valójában nincs is ráhatásod. Az is lehet, hogy inkább elengeded, és legszívesebben csak sodródsz az árral. Ilyenkor már készen állsz a magyarázattal, ha balul ütnek ki a dolgod, hiszen nem te tehetsz róla.

A reziliens emberek nem a megváltoztathatatlan megváltoztatásával, és nem a körülmények vagy mások hibáztatásával foglalkoznak, hanem azokat a pontokat keresik, amire közvetlen ráhatásuk van a helyzetben. "Mi mindent tehetek én, hogy jobbra forduljon a helyzetem?" Tűzz ki olyan elérhető célokat, amikre közvetlen ráhatásod van. Ez segítségedre lesz nehéz időkben is megélni a fejlődést.

Vizsgáld meg a változással kapcsolatos gondolataidat!

Nincs új a nap alatt. Már Shakespeare is megírta, "Nincs a világon se jó, se rossz: gondolkozás teszi azzá." Az Amerikai Pszichológiai Társaság szerint a reziliens emberek bizonyos hiedelmeket magukévá tettek. Ezekkel a szemüvegekkel járnak-kelnek a világban, és ezek gondolatok segítik őket abban, hogy a változásokkal baráti viszonyt ápoljanak.

Mik ezek a hiedelmek?

  • A változásokra jellemzően kihívásként, nem pedig fenyegetésként tekintenek.
  • Elfogadják, hogy természetes és elkerülhetetlen velejárója az életnek.
  • Kontextusban és perspektívában gondolkodnak az eseményekről.
  • Hisznek benne, hogy az életben jól alakulnak majd a dolgaik.

Míg az előző pontban a kontrollt viszonylag könnyű volt akcióba fordítani, addig a hiedelmekkel más a helyezet. Általában makacsabb jószágok annál, hogy csak úgy egyszerűen lecseréljük őket. Ha így gondolkodsz te is, mint a reziliens emberek többsége, az szuper. Óriási eszköz van a kezedben, hogy jól kezeld, bármit is hozzon az élet. Ha mégsem, érdemes megvizsgálnod, te mit gondolsz a változásról, és hogy jó-e neked abban hinni vagy sem. Szinte már hallom is: "hogy hogy jó-e nekem abban hinni? Abban hiszek, mert az van." Tudományos kutatások százai igazolták már, hogy hitrendszerünk, előre meghatározza, hogy mit látunk és hallunk meg.

Bánj jól magaddal!

Ahogy egy kiváló házigazda gondoskodik vendégeiről, hogy azok otthonosan érezzék magukat a számukra idegen környezetben, a reziliens emberek is képesek és hajlandóak gondoskodni magukról. A változás nem mindig örömteli esemény. Lehet, hogy gyászolsz, mert elvesztettél valamit vagy valakit. Vagy félsz és bizonytalan vagy, hogy mi vár rád. Ezek természetes érzések, hagyj időt nekik. Közben azonban gondoskodj magadról a lehető legjobban. Mire van szükséged, hogy jól érezd magad? Pihenés, inspiráció, kapcsolatok vagy éppen egyedüllét? A köztudatban mélyen benne van, hogy gondoskodjunk fizikai egészségünk megőrzéséről, különösen, ha sérülés ér minket. Bárcsak lelki sérüléseinket is ugyanilyen tudatossággal kezelnénk.

Keresd a támogató kapcsolatokat!

Krízisek, változások idején semmi sem véd minket jobban a stressztől, mint szeretetteljes kapcsolataink. A család és a barátok támogatása, egy-egy dilemma vagy nehezebb élethelyzet megosztása óriási erőforrás nehézségek idején.

Tudományos kutatások igazolták, hogy fizikai fájdalom átélését is képes enyhíteni pusztán annyi, hogy egy vadidegen fogja a kezünket. Ha pedig ezt egy szeretett személy teszi, az akár képes lehet szinte teljesen megszűntetni a fájdalmat.

Sajnos az olyan érzések, mint a szégyen vagy a bűntudat képesek lehetnek minket elvágni ettől az erőforrástól. "Nekem tudnom kéne ezt egyedül is kezelni" vagy "De mit fognak gondolni rólam mások, ha ezt elmesélem?". Ilyen gondolatok visszatarthatnak attól, hogy segítséget kérjünk.

Érdemes ilyenkor szem előtt tartanunk, hogy minden helyzetben mindig a legjobbat választjuk. Bármilyen ostobának is tűnjön egy múltbéli döntésünk, bárhogy is cselekedtünk, akkor abban a helyeztben, az volt az akkori tudásunk, információnk, lehetőségeink szerinti legjobb választásunk. Ha tudtunk volna jobbat, valószínűleg azt választottuk volna.


Forrás: